søndag den 7. februar 2010

Nyhed: omkring robotter og cyborg teknologi

Tja... Jeg skrev en artikel på skum og derfor ligger jeg den også lige herind.

http://www.etiskraad.dk/sw25854.asp
http://www.homoartefakt.dk/

Det etiske råd har kommet med en udtalelse omkring cyborgteknologi (halv menneske og halv robot) og de såkaldte sociale robotter.

Det det hele handler om her er at bruge teknologi til at "styrke" mennesket. fx elektronisk øje. Altså man kobler sine nerver og hjerne til computere.

Eller "sociale robotter" hvor robotter som kan tale og være ligesom et menneske kunne omgås med fx. ældre fra et plejehjem, så kan de snakke sammen osv.

Hjemmesiden Homo Artefakt, skriver omkring dette og deres mening, også er der en video som også kan se.

- Tror du at vi kommer til at opleve at robotter kan gå frit på vores gader?
- Ville det være en god ide at kunne erstatte SOSU medarbejdere så robotter gør alt arbejdet?
- Skulle robotter have rettigheder så?
- Kunne du finde på at ændre i dig selv så du måske kunne blive "bedre", med robot dele?
- Hvad er din generelle mening omkring robotter og teknologi som kan "styrke" mennesket?


Faktisk findes der allerede sådanne teknologier i Japan. Men det er ikke så udbredt at det ville komme til at ligne "IRobot" filmen.
Men faktisk tror jeg det ville være sejt at jeg måske kunne gå med briller som viste de ting jeg kunne ønske mig, fx. mine drømme, eller en film, men jeg ville nu ikke lave om på mig selv så jeg fx. kunne se bedre, eller fx. kunne blive springe 20 m i luften. Men jeg ville nu ikke have at robotter kommer og overtager vores verden.

Men hvis robotterne bliver virkelig ligesom mennesker så frygter jeg lidt at det kommer til at erstatte nogle arbejdere, på den måde bliver der også mindre i arbejde. Også kan fx. SOSU ikke arbejde mere også er de nød til at tage en anden uddannelse, som de næsten skal bruge 1/4 af deres liv på.

Ingen kommentarer: